skip to Main Content
Vässa Anslaget

Vässa anslaget

Idag funderar jag över det ack så viktiga anslaget. Den allra första meningen, det allra första stycket, kapitlet som drar in läsaren och gör det omöjligt att sluta läsa. Jag fick ett så gott exempel i Feelgoodgruppen idag på en boks första mening som verkligen är en riktig pärla:

”It is a truth universally acknowledged, that a man in possession of a good fortune must be in want of a wife.” Stolhet och fördom, Jane Austen.

Smått skadad som jag är har jag en förkärlek för att läsa böckers första mening när jag står i bokhandeln:

”Det tunga paketet darrade i handen, medan hissen segade sig förbi våning efter våning i sekelskiftesfastigheten inte långt ifrån Karlaplan. Skulle hon klara av att dölja sanningen?” Änglarna dansar i gryningen, Camilla Davidsson

”Min väg till vansinnet börjar här. Jag sitter i hallen och pratar med min ytterdörr.” Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt, Katarina Bivald

”Dagen för miraklet satt Isabel på knä vid kanten av klippan vid det lilla, nytillverkade korset av drivved.” Fyren mellan haven, M.L. Stedman

Första meningen får gärna väcka en fråga som är tillräckligt gripande för att få oss att vilja fortsätta läsa för att få veta svaret. Är det sant att en man med en viss förmögenhet alltid är angelägen om att hitta en fru? Vad är det för sanning Camillas huvudperson vill dölja? Varför sitter Katarinas huvudperson i hallen och pratar med sin ytterdörr och vad är det för mirakel Isabel väntar på?

Ofta får vi i bokens första kapitel träffa bokens huvudperson i sin vardag, den vardag som snart ska kullkastas genom en i någon måtta framtvingad förändring. Det är nu vår läsare börjar sympatisera med vår huvudperson för att vi förstår vad denne har att förlora eller vinna på att gå igenom förändringen. I exemplen ovan kommer kroken redan i första meningen, lika ofta eller kanske oftare, dröjer den en bit in i det första kapitlet men den måste komma annars hittar inte läsaren någon anledning att fortsätta läsa.

Dagens skrivövning: Se till att din berättelse har en riktigt vass krok, antingen redan i första meningen, eller en bit in i ditt första kapitel.

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top