skip to Main Content

Skapa spänning

Idag tänker jag på spänning och konflikt. Varför är det så viktigt att skapa spänning, eller jag kanske skulle skriva att väcka förväntan hos läsaren, i ett manus? För att det är genom att hela tiden hålla läsaren på halster, eller åtminstone fortsatt undrande, som gör att de fortsätter läsa. Man brukar säga att varje del, varje scen, varje kapitel måste ha som syfte att driva berättelsen framåt. I ärlighetens namn förstod jag inte hur det skulle gå till när jag skrev mitt manus första gången, jag tänkte bara på antalet sidor och var mycket stolt över mig själv när jag lyckats knåpa ihop 300 sidor. (Och man ska inte förringa förmågan att få ner så många ord på papper, det är en prestation så ge inte upp men ens skrivande går alltid att utveckla.)

Det var inte förrän jag gått ett antal kurser, läst höga travar med skrivböcker och skickat iväg manuset till en lektör som jag insåg att jag brytt mig mer om antalet sidor än om att skapa spänning och förväntan hos läsaren. Jag hade brett på med långa miljöbeskrivningar, mina karaktärer var introverta och tänkte och grubblade, där fanns INGEN dialog. I alla fall väldigt lite. Jag fick börja om från början och framförallt arbeta med mina karaktärers drivkrafter.

Vad var det egentligen de ville uppnå? Och kunde de kanske ha motsatta drivkrafter? Om huvudpersonerna har motsatta drivkrafter kommer de att utgöra naturliga hinder för varandra. I en romance eller feelgood, eller egentligen någon karaktärsdriven bok, kan det aldrig vara så enkelt att huvudpersonerna bara får varandra eller att livet bara löser sig. Karaktärerna måste få kämpa och det måste verka som att de aldrig kommer att få varandra, eller lyckas. Tänk om de får känslor för varandra men sedan upptäcker att hon är en oljemogul och han är en miljökämpe. Då är deras drivkrafter direkt motsatta, hon vill tjäna mer pengar, han vill rädda miljön men de dras samtidigt till varandra. En kärleksrelation är omöjlig, eller?

Den här motsatta strävan kan ska finnas med i varje scen. Han vill vinna hennes kärlek, hon har bestämt sig för att lita på en man igen. Vad säger de och vad gör de för att övertyga varandra? Och varför gör de det? Vilken historik är det som driver dem, den måste du som författare känna till även om du inte berättar alltsammans för oss. Det är vår bakgrund och vår erfarenhet som avgör vårt agerande.

Dagens skrivövning, skapa spänning! Vilka är dina karaktärers drivkrafter, vad är det de vill uppnå och vilka hinder kan du ställa i deras väg? Det handlar inte om att stapla hinder efter hinder på varandra i en galen fart och bara stryka lättsamt över dem. Som vanligt handlar det om att välja med omsorg, de bästa hindren/konflikterna är de som ger mest. De hinder där dina karaktärer har en möjlighet att utvecklas och kanske ifrågasätta sig själva, där de lär sig något nytt om sig själva och om andra.

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top